KOMMUNIKATION
En arbetsplats består av människor. Människor kommunicerar med varandra. Kvaliteten på denna kommunikation påverkar arbetsplatsens alla möten, relationer och resultat. Om vi inte utvecklar vår förmåga att kommunicera är risken att det uppstår konflikter, fokus på fel saker, högre sjukskrivningstal och att den inneboende potentialen i en givande dialog uteblir. Enkelt kan man säga att det antingen kan leda åt en konfliktfylld arbetsplats eller en kreativ arbetsgemenskap.
Kommunikation består av både ett ”Vad” vi säger och ett ”Hur” vi talar till varandra. Med ökad kunskap om bland annat Feedbacktrappan, Motiverande samtal, Feedback Informerad Terapi, Lågaffektivt bemötande och hjärnans inverkan, skapas förutsättningar för att utveckla kommunikationsförmågan.
En bra dilog förändrar människor till det positiva, genom att bli lyssnad på och känna sig sedd utvecklas människan och växer. Det är i det goda mötet vi blir till.
Därför är det viktigt att en organisation vill bli bra på att förmågan att kommunicera såväl internt som externt. För att lyckas behövs kunskap, mod, trygghet, vilja och tid.